kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
دستاوردهای دولت شهید رئیسی همچنان ادامه دارد 

اتصال ریلی- دریایی شمال و جنوب کشور با بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- کاسپین 

 
 
 
 
خط آهن رشت- کاسپین؛ سومین ابرپروژه ریلی کشور روز پنجشنبه با حضور و دستور محمد مخبر؛ سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید و اتصال ریلی دریاهای شمال و جنوب کشور، برقرار شد.
به گزارش ایرنا، راه‌آهن رشت- کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور شهید به بهره‌برداری برسد و دائم بر تسریع و بهره‌برداری این پروژه مهم کشور و نیز منطقه تاکید داشت روز پنجشنبه با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.
خیرالله خادمی؛ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این رابطه گفت: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهره‌برداری شد. این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر که به طول ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده، اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار آن، حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابه‌جایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
وی افزود: شاخه دیگری از این راه‌آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریلی وصل می‌شود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی- دریایی از روسیه و فنلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: راه‌آهن رشت- کاسپین بخشی از پروژه حمل‌ونقل بین‌المللی است و با بهره‌برداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می‌شود. این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.
گفتنی است، این خط آهن در ابتدا ظرفیت مسافری ۳۰۰ هزار نفری و باری سه میلیون تنی در سال نخست دارد که در سال‌های بعد به 600 هزار مسافر و هفت میلیون تن کالا خواهد رسید. این مسیر کلیدی با هزینه کرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است احداث شده است. این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول 3745 متر طول دارد.
محور ریلی رشت- کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه 1550 متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.
 پاسخ مخبر به برخی ادعاها
در این مراسم که وزیران راه و شهرسازی و اقتصاد، نماینده ولی‌فقیه در گیلان و استاندار این خطه حضور داشتند؛ محمد مخبر؛ سرپرست ریاست جمهوری گفت: به رغم همه تلاش‌ها برای غبارآلود کردن خدمات شهید رئیسی، آفتاب از پشت ابر درآمد.
او با بیان اینکه در دولت سیزدهم کارهای بزرگی انجام شده است، افزود: عامل توفیق شهید رئیسی در این مدت خدمت، در کنار معنویت و توسل و توکل، تبعیت از رهبر انقلاب به صورت اعتقادی است؛ شهید جمهور هر فشاری را تحمل می‌کرد تا رضایت رهبری را بگیرد، زیرا اطاعت از ایشان را اطاعت از ولایت پیامبر(ص) و اهل بیت‌(ع) می‌دانست.
سرپرست ریاست جمهوری یکی از ویژگی‌های اصلی شهید رئیسی را تشخیص مسئله و فهرست کردن مسائل و اولویت‌بندی مسائل و پیگیری‌های مستمر و به نتیجه رساندن آنها دانست و ادامه داد: در آغاز دولت آنچنان نفتی فروخته نمی‌شد و پول همان مقدار فروخته شده نیز پرداخت نمی‌شد اما دولت سیزدهم طی یک سال و نیم توانست روزانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و کشور را از تنگنای منابع نجات دهد؛ این در حالی است که به اذعان هیئت دولت گذشته، برای پرداخت حقوق ماهانه دچار مشکل بودند اما دولت سیزدهم، بدون مسئله کشور را اداره کرد.
مخبر، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید رئیسی را تشخیص مزیت‌های کشور دانست و افزود: کشوری هستیم که هم در شمال و هم در جنوب دریا داریم و راه‌آهن رشت به کاسپین در واقع دریا را به دریا متصل کرد و لذا شهید رئیسی بر استفاده از ظرفیت ۱۵ کشور و حتی ۲۴ کشور همسایه متمرکز شد زیرا این کشورها نیازمند به عبور از ایران بودند و اگر ما جدی نبودیم، راه جایگزین پیدا می‌کردند. بنابراین، یکی از اولویت‌های دولت، تکمیل کریدورها است و آیت‌الله رئیسی پروژه‌های کریدوری را به صورت لحظه‌ای پیگیری می‌کرد.
سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای حل چالش آب در کوتاه‌مدت، تأکید کرد: دولت سیزدهم مسائل مناطق از جمله آب‌های ژرف و پسماند و برق را با بسیج همه‌جانبه امکانات حل کرد؛ در بخش مسکن نیز که شاهد تعطیلی ۱۰ ساله بودیم، بالغ بر دو و نیم میلیون واحد شروع و تکمیل و یا زمینش واگذار شده و تا پایان سال چهارم به چهار میلیون واحد نزدیک می‌شود.
مخبر با اشاره به برخی ادعاها درباره مذاکره و دیپلماسی، ادامه داد: برخی ادعا می‌کردند اهل دیپلماسی هستند اما در محاصره کشورهای همسایه بودند و هیچ ارتباطی نداشتند اما آیت‌الله رئیسی با حل مسائل اقدام به برقراری ارتباطی با کشورهای همسایه کرد؛ عضویت در شانگهای و بریکس نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم بود و ارتباط خوبی با سران کشورهای دنیا داریم زیرا ایران را در نقطه‌ای قرار دادیم که معادلات بین‌المللی را جابه‌جا کرده و کشورها نمی‌توانند بدون لحاظ مواضع ایران، امور را پیش ببرند.